צפויים עיכובים בשחרור מטענים עם כניסת "שער עולמי"

צפויים עיכובים בשחרור מטענים עם כניסת "שער עולמי"

כניסת מערכת "שער עולמי", לניהול סחר החוץ של ישראל, ב-14 בינואר 2018, תיצור בימי המעבר לחצים כבדים מאד על המערכת. יבואנים נקראים להקדים את הגעת המטענים לפני מועד זה או לאחר את הגעתם לאחר שבוע המעבר.
קרא עוד

צפויים עיכובים בשחרור מטענים עם כניסת "שער עולמי"

מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, ברי פינטוב, אומר כי כניסת מערכת "שער עולמי", לניהול סחר החוץ של ישראל, ב-14 בינואר 2018, תיצור בימי המעבר לחצים כבדים מאד על המערכת. מערכת "שער עולמי" של המכס, מערכת המידע (המחליפה את מערכת "סחר חוץ") תעלה לאוויר ב-14 בינואר ב-10:00. מדובר במערכת דיגיטלית חכמה, שתקשר בין כל גורמי סחר החוץ, מבוססת על תהליכים ללא נייר. עם הפעלת המערכת כל יבואן, ולא רק המשלח ועמיל המכס, יחוייב לנהל את הליכי היבוא דרך מערכת זו. המערכת הקודמת, מערכת "סחר חוץ", תפסיק לפעול ב-10 בינואר בשעה 19:00. בין שני התאריכים לא יהיו שירותי מכס.

להערכתו של ברי פינטוב יהיה קושי לשחרר מטענים שיגיעו כבר ב-7 – 9 בינואר, והם ישוחררו רק ב-15 – 17 בינואר. "פנינו לנמלים ולרשות התעופה האזרחית בבקשה שיתחשבו ויתנו פטור מאחסון לתקופה זו. עדיין לא נענו לפניותינו ועל היבואנים להיערך לספוג את העלויות הנוספות. דרושה התערבות ממשלתית כדי שהיבואנים לא יצטרכו לממן מכיסם את השינויים במערכת. פנינו לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, כדי שיתערב ".
"זהו מהפך, שינוי מהותי בקונספט. אני מקווה שהמערכת תעבוד. גם אם היא תעבוד, יהיו לחצים 'מטורפים' ב-14 בינואר, והמערכת תעבוד באיטיות. הוא קרא ליבואנים לעשות מאמץ ולהקדים את משול המטענים, או לאחר אותם לאחר תקופת המעבר.

ברי פינטוב אמר את הדברים ביום עיון מיוחד על ההשלכות שיהיו למעבר למערכת החדשה על העוסקים בסחר בינלאומי, יום עיון שארגנה לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון.

מנכ"ל הלשכה, רו"ח שמוליק וטנשטיין, ציין כי יום עיון זה הוא חלק מהשירותים המקיפים שנותנת לשכת המסחר חיפה למגזר העסקי בכלל ולעוסקים בסחר חוץ בפרט.

צביקה גלילי, מנהל תחום בכיר במנהל המכס הבטיח כי המערכת החדשה עובדת, "אנחנו עוסקים בהטמעה של "שער עולמי" כבר זמן רב. החלטת הקבינט החברתי-כלכלי בנושא הייתה עוד ב-2005. הצעת החוק עבר ביולי 2017. היו 15 גירסאות שונות כדי להבטיח את הסרת הבאגים מהמערכת, ובחודשיים האחרונים אנחנו עובדים על המערכת הסופית והאמינה. זהו שינוי בתפיסת עולם. כל מי שלא הכין עצמו לעלייה לאוויר של "שער עולמי" ולא למד איך להשתמש במערכת – לא יוכל לעשות דבר. המערכת הישנה אינה קיימת מבחינתו. הכל שונה. אני קורא ליבואנים לבדוק עם סוכני המכס שלהם ולוודא איתם שהם ערוכים לכניסת "שער עולמי" . הוא הוסיף כי מערכת שער חוץ תצא אמנם לחלוטין מהפעלה, אבל אם יקרה משהו בלתי צפוי ומערכת שער עולמי תקרוס, תוכנס שוב מערכת שער חוץ - כחירום בלבד.

אבירם אברמוביץ, מנהל תחום בכיר של תהליך השחרור והערכת סיכונים, הציג את המערכת לפרטיה וענה שאלות היבואנים וסוכני המכס.

שולי חסיד, חבר הנהלת לשכת המסחר ונציג לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל בחיפה ובצפון סיכם: "אנחנו רואים ב"שער עולמי" אבן בניין נוסםת שתשפר את השירות במערכת הסחר הבינ"ל של מדינת ישראל.



 

בצילום: מנכ"ל הלשכה, רו"ח שמוליק וטנשטיין (צלמת: לילך רוזנטל)





בצילום: מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, ברי פינטוב (צלמת: לילך רוזנטל)

לפרטים נוספים ולהרשמה: