מערכת שער עולמי תיכנס לתוקף בשבועות הקרובים

מערכת "שער עולמי" של המכס, מערכת המידע (המחליפה את מערכת "סחר חוץ") לניהול סחר החוץ של ישראל, עומדת לעלות לאוויר בשבועות הקרובים. מדובר במערכת דיגיטלית חכמה, שתקשר בין כל גורמי סחר החוץ, מבוססת על תהליכים ללא נייר. עם הפעלת המערכת כל יבואן, ולא רק המשלח ועמיל המכס, יחוייב לנהל את הליכי היבוא דרך מערכת זו.
עם כניסת המערכת לתוקף, יוחלפו כל מערכות המכס, יתבטל רשימון היבוא, ישתנו תהליך שחרור טובין מהמכס ותהליכי הסיווג למכס. מסמכי יבוא מקוריים יעברו סריקה ושידור למכס במהלך שחרור הטובין. המסמכים המקוריים יישארו בידי היבואנים, והם נדרשים לשמור על מסמכים אלה 7 שנים. כל החתימות על תיקי היבוא יתבצעו על ידי פקיד רישוי או סוכן מכס רק באמצעות חתימה דיגיטלית וכרטיס חכם. כל תצהיר וייפוי כוח לסוכן מכס ישודרו דרך מערכות תהיל"ה למכס, אף הם בשימוש בחתימה דיגיטלית ובכרטיס חכם.
להפעלת מערכת "שער עולמי"  קדמו שלבי ביניים: מערכת המצהרים הופעלה כבר ב-2014 וב-2015 הופעל פיילוט חובה על סוכני המכס. על אף שלבים מקדימים אלה, יבואנים נקראים לוודא כי הם ערוכים להפעלת מערכת "שער עולמי", אם בתשתיות מחשוב ותקשורת ואם בכוח אדם מקצועי. יבואנים יצטרכו להצטייד בכרטיס חכם, בייפויי כוח לסוכן המכס, מילוי תצהיר יבואן, הכנת והגשת חשבון ספק ומסמך העדפה חתומים בחתימה אלקטרונית ושמירת המסמכים בארכיון דיגיטלי.
מינהל המכס פרסם מסמך הנחיות ליבואנים להיערכות למערכת שער עולמי. לקריאת ההנחיות לחץ כאן

לפרטים נוספים ולהרשמה: